Trends voor ERP in 2017
13 januari 2017
Traditioneel worden aan het begin van het jaar trends gepresenteerd op allerlei vlakken. Bij UC Group zijn we natuurlijk benieuwd naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van ERP oplossingen!
Arjan Wierikx schreef erover: de trends voor ERP in 2017. Vanuit UC herkennen en onderschrijven wij deze trends. En of het nu gaat om buitengewone intuïtieve platformen, om ERP oplossingen vanuit de cloud of om business apps, wij geven vanuit UC onze ervaring mee voor 2017. Want u wil natuurlijk als trendvolger wel dat u succes heeft. Succes in het implementeren van nieuwe oplossingen, succes bij “Big data”-projecten, succes bij welke procesverbetering dan ook.
Onze aanbeveling voor 2017: ERP oplossingen doorgronden
Wij merken bij onze implementaties en selectie dat de nadruk teveel ligt op de techniek van de ERP oplossingen. En natuurlijk is die techniek van belang, want dit is uiteindelijk de procesverbetering die u wil realiseren. Maar vergeet vooral uw medewerkers niet mee te nemen in het proces. Zij bepalen uiteindelijk het succes van de implementatie en daarmee ook het succes van de oplossing.
Verandermanagement
Uw medewerkers bepalen het welslagen van het project. Maak hen onderdeel van het project. Uw medewerkers kennen de huidige processen, de knelpunten en de informatiestromen. Zij zullen met het nieuwe ERP systeem uw visie moeten vertalen naar processen en resultaten. Een goede onderlinge communicatie is daarbij essentieel. Neem de medewerker mee vanaf het begin, creëer draagvlak! De beantwoording van de waarom-vraag speelt daarbij een hoofdrol.
Het waarom van de verandering
Ieder verandertraject start met de waarom-vraag. Deze vraag niet stellen betekent dat men geen noodzaak ziet voor de verandering. Niemand weet dan welk probleem er opgelost moet worden. Niet weten waarom je iets doet, geeft geen richting. Geen richting hebben is gelijk aan stuurloos zijn. De waarom-vraag stellen en beantwoorden helpt om in de organisatie draagvlak te creëren voor de ERP implementatie. Leg bij het waarom altijd het belang voor de klant (daar doen we het uiteindelijk voor) en voor de medewerker uit (wat betekent het voor hem).
Wij wensen u voor 2017 veel succes!