Spare parts logistiek voor equipment suppliers moet rigoureus op de schop
10 februari 2017
UC Group consultants Patrick Watervoort en Frank Dotman deden samen met collega vLm leden een onderzoek naar trends in de spare parts logistiek.
Aanleiding om dit onderzoek te doen waren verschillende signalen uit de markt met betrekking tot ontwikkelingen en trends in spare parts strategie, marktaandeel, marge en verschuivingen tussen originele onderdelen versus universele onderdelen.
Een aantal vragen stonden centraal in ons onderzoek:
- Moet ik mijn spare parts distributie (her)configureren?
- Hoe win ik marktaandeel in de strijd tussen original parts en universal parts?
- Hoe kan ik werken aan een Lean supply chain die sneller, beter en goedkoper is?
Alhoewel het vaak gaat om trucks, heftrucks, grondverzetmachines en agro machines (allemaal veel PK’s op grote banden), zien we dat de uitkomsten van dit trend onderzoek net zo goed gelden voor ander equipment.
Samenwerking blijkt sleutelwoord voor spare parts keten
De uitkomsten van ons onderzoek onderstrepen de noodzaak om de supply chain anders in te richten: Samenwerking in de keten wordt het thema voor de komende jaren. Maar dan wel samenwerking in de brede betekenis tussen de fabrikant, de importeur, de dealer én de werkplaats.
Er wordt daarnaast stilgestaan bij samenwerking op andere fronten zoals:
- een diep begrip over hoe je samen dealers en merken succesvol kunt maken;
- met slimmere netwerken en mensen met verschillende vaardigheden;
- ontwikkeling van systemen waarmee je gemakkelijk kunt bestellen en een snelle response krijgt;
- en natuurlijk samenwerking in het elimineren van verspillingen door de keten.
We hebben de meeste spelers in deze markt gesproken en zien grote verschillen in volwassenheid, aanpak en resultaten. Gebruik ons stuk om te bepalen hoe het zit met uw volwassenheid en of u in beweging moet komen!
Vraag het volledige rapport aan
Het volledige rapport van het onderzoek is hier te downloaden.