Over de enorme kracht van co-creatie
- Geschreven door:
- Peter Bol
- Nick Jonkergouw
16 september 2024
Tijdens een PUM-adviesproject in Zimbabwe, bleek weer eens hoe waardevol de samenwerking tussen een young professional en een senior consultant kan zijn. Bij de een zit de supply chain kennis van de studie nog vers in het geheugen, de ander weet op basis van ervaring wanneer welke kennis moet worden ingezet. De een kan flitsende Powerpoint-presentaties maken, de ander kan deze overtuigend aan een directie verkopen. Een interview met Nick Jonkergouw en Peter Bol over co-creatie bij UC Group.
“Het is allemaal begonnen bij een PUM-project dat ik eerder dit jaar deed bij het bedrijf Pearlspot in Zimbabwe”, vertelt senior consultant Peter Bol. “Ik ben daar een paar weken op bezoek geweest en heb ze toen geadviseerd extra magazijnruimte te zoeken, met meer afgebakende productgroepen te gaan werken en een proces voor cycle counting in te voeren. Het magazijn was tot de nok toe volgepakt met spullen en alles lag door elkaar. Voorraadwijzigingen werden matig geregistreerd en vanwege de armoede en corruptie werd er regelmatig wat gestolen. Met als gevolg dat magazijnmedewerkers eindeloos moesten zoeken en vaak misgrepen.”
Na zijn bezoek bleef hij in contact met het bedrijf en merkte dat z’n adviezen weliswaar enthousiast werden opgepakt maar ook snel weer wegzakten. “Tijdens online gesprekken merkte ik dat ze er heus wel mee bezig waren, maar dat ze niet doorpakten”, vervolgt Peter Bol. “Zo vertelde de managing director eens trots dat ze voor het eerst een voorraadtelling hadden uitgevoerd en dat ze dit de volgende maand gingen herhalen. Maar cycle counting moet je echt veel vaker doen. Het bedrijf heeft productgroepen die zo diefstalgevoelig zijn, dat je misschien wel dagelijks een steekproef moet nemen.”
Tweede coaching bezoek
In samenspraak met de PUM-organisatie werd besloten dat Peter Bol het Afrikaanse bedrijf met een tweede coaching bezoek mocht vereren, zodat hij zijn adviezen terplekke kon toelichten. “Dit vond ik natuurlijk fantastisch maar ik wilde het bedrijf wel graag van tevoren al een voorstel sturen waarin ik mijn eerder adviezen verder had uitgediept. Ik wilde een theoretische basis leggen die aansluit bij hun volwassenheidsniveau en waarmee we straks direct aan de slag kunnen.” Dat was het moment waarop hij young professional Nick van de afdeling UC Engineering erbij haalde. Deze was net in dienst bij UC Group.
“In opdracht van Peter heb ik drie logistiek concepten uitgewerkt”, vertelt Nick. Behalve cycle counting was dat het differentiëren van logistieke stromen en een KPI-dashboard voor
de productie-afdeling. “Ik ben hier ingedoken en heb alle kennis verzameld die hierover te vinden is. Je kunt daar heel ver in gaan maar je moet het ook simpel houden. Anders weet je al dat ze het nooit gaan gebruiken. Om daar de juiste balans in te vinden, had ik Peter weer nodig. Die weet hoe je de vertaalslag maakt naar een bedrijf als Pearlspot en hoe je de theorie in balans brengt met het kennisniveau van degene die het moeten invoeren.” Met deze input werkte hij de projecten verder uit en maakte er Powerpoint-presentaties van.
Meer dan Powerpoint
Beide consultants weten als geen ander dat er om iemand te overtuigen meer nodig is dan een Powerpoint. “Neem dat KPI-dashboard voor de productiemanager”, zegt Peter Bol. “Volgens de productiemanager zelf is zo’n dashboard totaal niet nodig. Toen ik er vorige keer was toverde hij allerlei lijstjes tevoorschijn, die volgens hem precies lieten zien hoe het ervoor stond. Wat ik hem in mijn tweede bezoek bij wil brengen is dat zijn collega managers en andere stakeholders óók moeten zien hoe hij presteert. Daarmee kan hij zichzelf ook veel beter verkopen.
“Een andere tip die ik ‘m ga meegeven, is dat hij dat dashboard niet zelf moet gaan bouwen, zoals hij met die lijstjes heeft gedaan, maar dat hij dat aan een specialist moet overlaten. Dat zijn zo van die dingen waar je iemand face-to-face op aan moet spreken omdat het anders toch niet beklijft.”
Samenwerking is de kern
Doen waar je goed in bent en voor andere zaken de samenwerking opzoeken, dat is de kernboodschap die Peter Bol en Nick Jonkergouw willen overbrengen. Bij de een zit de kennis van de opleiding vers in het geheugen, de ander kan perfect inschatten welke concepten in een bedrijf echt kunnen werken. Nick: “We doen op mijn afdeling zelfstandig projecten maar we werken ook samen met de andere UC-consultants, bijvoorbeeld bij het ontwerp van een nieuw magazijn. Andersom gebeurt ook. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een magazijnontwerp waarbij ook een buitenterrein moet worden ingericht. Ik heb daar geen ervaring mee maar één van onze senior consultants juist wel. Die halen we er dan bij en zo komen we samen tot een resultaat.”
Co-creatie onderschat
De waarde van co-creatie wordt volgens de twee consultants nog zwaar onderschat. “Er lopen veel individualisten rond in ons wereldje”, zegt Peter Bol. “Mensen zijn expert op een bepaald vakgebied en willen het liefst alles zelf doen. Dat is een valkuil, niet alleen voor consultants maar ook voor managers. Ze komen steeds minder aan hun echte werk toe. Daar komt bij dat andere mensen die andere zaken veel beter kunnen waardoor het eindresultaat beter wordt.”
Nick noemt tot slot nog een derde argument voor co-creatie. “Als young professional kan ik uiteraard nog veel van Peter leren, maar het is ook andersom. Ik heb een specifieke KPI voor het manufacturing dashboard ingebracht, die Peter nog niet kende. Je wordt gezamenlijk beter omdat je van elkaar leert.”