Logistieke dienstverlener: van kostendruk naar waarde toevoeging.
- Geschreven door:
- Pascal van Beek
26 maart 2019
Eind vorig jaar publiceerde de branche organisatie TLN weer cijfers ten aanzien van de omzet ontwikkeling en winstgevendheid van logistieke dienstverleners. Bekijk hier de TLN publicatie
De cijfers in dit rapport laten zien dat de winstgevendheid van de sector als geheel daalt. In het betreffende kwartaal gebeurde dit terwijl juist de omzet door de hoogconjunctuur stijgt. Als je als onderneming claimt dat je Nederland duurzaam competitiever wil maken kun je dit soort cijfers niet ongemerkt voorbij laten gaan. Reden voor UC Group om een verdiepingsslag te maken en aan praktische handvatten voor de sector te werken.
Stop de “run to the bottom”
Als je je verdiept in de communicatie over de afgelopen jaren ten aanzien van de teruglopende winstgevendheid binnen de logistieke sector dan vallen een aantal zaken op. Een veel gehoord probleem is dat de logistieke dienstverlener de kostenstijging waar ze zelf mee geconfronteerd wordt niet kan doorbelasten aan de eindklant. Dit is een probleem dat je in veel commodity markten ziet, markten waar de producten of diensten van de verschillende aanbieders op de markt geen onderscheidend vermogen hebben. Het onderscheidend vermogen zit hem in dit soort markten vaak in wat in marketingtermen “cost-leadership” wordt genoemd. Een strategie die op zichzelf succesvol kan zijn, maar niet als een groot gedeelte van de sector zich ook daarmee profileert. Dan wordt een concurrentie voordeel vanzelf een valkuil en ontstaat er gezamenlijk een “run to the bottom”. Hoe dieper je daarin loopt, hoe moeilijker het wordt om daaruit te komen.
Aan de andere kant zien we dat delen van de klantvraag op logistiek gebied steeds meer wordt ingevuld door nieuwe marktpartijen die gebruik maken van andere technologieën, geen zware liabilities hebben op materieel en organisatie en daardoor snel en wendbaar zijn om op de klantvraag in te spelen.
Meer dan alleen operational excellence
Willen we dit als sector keren dan zullen we moeten beseffen dat als je blijft doen wat je altijd deed, je krijgt wat je altijd kreeg. Om maar vrij te citeren van Einstein.
Het anders denken vraagt om een fundamenteel andere benadering naar de markt. Als logistieke dienstverlener zal je op zoek moeten gaan waar meerwaarde aan je klanten kan worden geleverd. Vanuit waarde denken vraagt een aanpak die schakelt aan de ene kant op klantbehoeften en de benadering naar je klanten en op de andere zijde een kritische blik op het dienstenportfolio en hoe beiden op elkaar aansluiten. Dat is radicaal anders dan het schakelen op alleen operational excellence een aanpak die je bij “cost-leadership” vaak ziet. Operational excellence is in onze mondiale economie voorwaardelijk geworden maar kan niet op zich worden gehanteerd om het winnende repertoire te verkrijgen.
Innovatie met de klant
Een praktische aanpak voor logistieke dienstverleners hebben we in de afgelopen maanden gevonden met Road2Results. Binnen andere sectoren hebben zij deze aanpak al vaker met succes toegepast. In combinatie met de kennis op het gebied van supply chain management en logistieke dienstverlening van UC Group helpen we in uw organisatie inzicht op te bouwen hoe je als logistiek dienstverlener concreet bij kan dragen aan de bedrijfsresultaten van je klant en hoe je deze vertaalt in de dialoog met je klant. Een aanpak die ook innovatie samen met uw klant mogelijk maakt.
Wilt u meer informatie over de mogelijkheden die deze vernieuwende aanpak voor uw organisatie kan bieden, neem dan contact op met Pascal van Beek; pascal@ucgroup.nl +31 6 81616066.