Het effect op S&OP door Corona
- Geschreven door:
- Peter Bol
25 maart 2020
Een succesvol bedrijf heeft de eigenschap te kunnen voorspellen wat er komende maanden/jaren gaat gebeuren. Dan wordt er nog niet eens gesproken over een glazen bol op het bureau van de eigenaar, maar over iets veel magischer; S&OP. Kort voor Sales & Operations Planning, bestaande uit: Demand Planning, Supply Planning en Consensus Planning. Dit is een proces waar we vraag en aanbod in balans brengen. Met als doel om diverse disciplines, zoals: verkoop, voorraadbeheer en inkoop met elkaar te laten communiceren. Hierdoor laat je die disciplines tot een consensus komen met betrekking tot de aantallen.
Wat doet Corona met de Sales forecast?
Het zal bijzonder weinig mensen zijn ontgaan dat we in rare tijden leven. Door het Coronavirus is het gedrag van mensen veranderd. WC-papier is opeens een luxe goed, sociaal contact wordt vermeden en mensen zijn onzeker over hun toekomst. Niemand weet ook hoelang dit nog gaat duren. Dus alle wetmatigheden kunnen van tafel! Dit betekent dat extra vraag naar producten vaker voorkomt, bijvoorbeeld alles groter dan tweemaal de standaard afwijking. Hierdoor kan het niet worden meegenomen in de statische berekeningen voor het voorspellen van de toekomst.
Al deze extra vraag, wederom bijvoorbeeld alles meer dan tweemaal of driemaal de standaardwijking, geeft verstoring van de vraagvoorspelling. Tevens geeft dit een sterke golfbeweging (opslingereffecten) in de supply situatie zoals stock-outs, extra inkooporders, leverproblemen, overwerk, extra productie en heel veel meer.
Wat kunnen wij anders doen?
Kunnen we dan echt alleen maar machteloos toekijken? Gelukkig niet! Het is echter nu een kwestie van kort op de bal zitten. Normaal wordt er gewerkt met een maandelijkse cyclus in het S&OP proces. Dit is niet mogelijk door de excepties van het Corona virus. De aandacht moet vooral liggen op een korte cyclische aansturing en communicatie tussen de verschillende schakels in de keten. Bijvoorbeeld het gebruik van IT-toepassingen om de veranderingen goed en snel in beeld te brengen, zodat er vlot geschakeld kan worden. Hierbij geldt de volgende wet: V↑ (visibility) + V ↑(velocity) = V ↓(variability). Oftewel: zichtbaarheid in de keten vergroten (communicatie in de keten) en toename van de snelheid (doorlooptijd), levert minder opslingereffecten in de keten.
Normaal worden in de Sales & Operations Planning processen heel veel aandacht gegeven aan fluctuaties zoals trends, seizoenen, evenementen zoals Kerstmis, promoties, introducties etc. Deze afwijkingen worden netjes gecalculeerd en doorgerekend door de Supply Chain. Dit is nu niet mogelijk. De onvoorspelbare vraag veroorzaakt door Corona betekent minder service, minder productbeschikbaarheid, extra kosten en dus veel onzekerheid. Dit is een tijd waar samenwerking centraal staat. Even geen interne politieke spellen of eilandculturen. Maar echt één bedrijf zijn met alle koppen dezelfde kant op. We komen wel uit deze roerige tijd en waarschijnlijk nog sterker (en efficiënter) dan een paar maanden terug.
Webinar gemist? kijk hier terug!