Goede logistiek maakt je bedrijf meer waard. Maar hoe dan?
- Geschreven door:
- Pascal van Beek
27 mei 2021
Er vindt een keerpunt plaats in het denken over de rol van logistiek, constateert Pascal van Beek, managing director van UC Group. Vooral in e-commerce is logistiek sterk bepalend voor klantloyaliteit en daarmee van groot strategisch belang. In deze blog laat hij zien wat voor consequenties dit heeft en hoe directies van bedrijven tot de juiste logistieke strategie komen.
De mate waarin een bedrijf operationele verbeteringen doorvoert, is steeds meer van invloed op zijn financiële waarde, constateert de Boston Consulting Group. Stel dat je over twee jaar je bedrijf wilt verkopen dan kun je de ‘transfersom’ dus gericht opschroeven door nu in je supply chain operatie te investeren. Dit komt doordat financieel experts en investeerders steeds meer inzien dat een excellente logistiek een significante bijdrage levert aan de klanttevredenheid en daarmee het succes van een bedrijf. Klantretentie en Nett Promoter Score (NPS) zijn voor hen ook belangrijke indicatoren voor de winstgevendheid van een bedrijf op de lange termijn.
Verandering in denken
Van oudsher zagen bedrijven hun logistieke afdeling als een kostenpost en werden managers afgerekend op de mate waarin ze erin slaagde warehousing en transport zo efficiënt mogelijk te organiseren. Deze manier van denken is aan het veranderen. Dat zie je het duidelijkst bij succesvolle e-commercebedrijven als bol.com, Coolblue en Amazon. Die realiseren zich dat een snelle levering, een hulpvaardige bezorger en betrouwbare levertijdinformatie de loyaliteit bij klanten enorm bevorderen en dat logistiek goud waard is voor hun bedrijf.
Bedrijfsstrategie leidend
Logistiek kan ook voor jouw bedrijf een waarde-vermeerderaar zijn, maar dan moet je wel de juiste keuzes maken. In de rest van deze blog leg ik uit wat ik daarmee bedoel. Allereerst moet je logistieke operatie perfect aansluiten op je bedrijfsstrategie. Wil je een kampioen zijn in customer intimacy, uitblinken in costleadership of het allerbeste product leveren? Dan is dat bepalend voor een heleboel logistieke beslissingen. Denk daarbij aan de locatiekeuze van je DC’s, aan de afweging om centraal dan wel decentraal uit te leveren of aan de vraag of je activiteiten wel of niet moet uitbesteden.
Andere doelvariabelen
Dit laatste is als het goed is geen nieuws voor je, hier zijn studieboeken over vol geschreven. Wat wél nieuw is, althans wat logistiek managers zich vaak niet realiseren, is dat de logistieke strategie ook afgestemd moet zijn op groeiplannen, op acquisities of op de mogelijkheid dat een bedrijf misschien wel zelf wordt verkocht. Om snel te kunnen groeien kan het bijvoorbeeld verstandig zijn om, net als Amazon, logistieke activiteiten eerst uit te besteden en ze later, als zaken zijn gestabiliseerd, weer te ‘insourcen’. En hoe belangrijk is duurzaamheid voor jouw bedrijf, en maatschappelijk verantwoord ondernemen? Allemaal factoren waar je met je logistieke strategie grote impact op hebt.
Logistiek als USP
En logistiek is dus een krachtig instrument om je te onderscheiden. Je hebt dan misschien een heldere bedrijfsstrategie, je wilt je klant maximaal ontzorgen of het beste product van de wereld leveren, bedenk dan goed: je concurrent heeft precies diezelfde strategie! Denk je dan echt de strijd te winnen door zoveel mogelijk op logistieke kosten te besparen? Juist de bedrijven die actief investeren en van hun logistiek een USP maken zijn momenteel het meest succesvol. Een mooi voorbeeld is Coolblue dat er bewust voor kiest om hun tweemansdistributie niet uit te besteden, maar juist zelf te verzorgen. Is dit de meest goedkope oplossing? Zeker niet, maar wel een die zorgt voor een waanzinnige klanttevredenheid.
Maak scenario’s
Een logistieke strategie die voor andere bedrijven werkt, werkt niet automatisch ook voor jouw bedrijf. Sterker nog: blind kopiëren kan funest uitpakken. Hoe bepaal je wat voor jóuw bedrijf het meest optimaal is? Dit is een lastige vraag waarop ook je logistiek manager waarschijnlijk niet het antwoord heeft. Die is immers gewend naar kosten te kijken, naar rendement en terugverdientijd. Nu we weten dat logistiek zo’n impact heeft op commercie, op loyaliteit, op imago en de financiële waarde van een bedrijf, heeft dat de besluitvorming aanmerkelijk complexer gemaakt.
Ons advies is om hierbij in scenario’s te denken. Maak een lijst met logistieke strategieën en breng in kaart wat de uitwerking is op alle relevante doelvariabelen. Hiermee maakt je het vraagstuk behapbaar en kun je als directie tot betere besluiten komen.
De juiste knoppen
Wat is nu de moraal van dit verhaal? Allereerst dat logistiek geen kostenpost is maar een echte waarde-vermeerderaar. En dat een logistieke strategie te belangrijk is om alleen door je logistiek manager te laten bepalen. Om met je logistieke operatie daadwerkelijk het verschil te maken en concurrentievoordeel te behalen, moet je weloverwogen beslissingen nemen. Door het denken in scenario’s maak je de keuzemogelijkheden inzichtelijk.
Kan logistiek ook de waarde van jouw bedrijf vergroten? Jazeker, maar zorg wel dat je aan de juiste knoppen draait.