E-commerce levering: Snel, sneller, snelst
14 augustus 2017
Sommigen dachten dat het een hype was, die wel over zou waaien: De steeds korter wordende levertijd van e-commerce orders. De praktijk laat zien dat korte en ultra korte e-commerce levering commercieel steeds belangrijker blijken te zijn.
Nando van Essen, programma manager E-fulfilment Academy en partner UC, zet de feiten over e-commerce levering op een rijtje.
We worden steeds ongeduldiger
In de afgelopen 15 jaren is ons gedrag, en niet alleen ons koopgedrag, fors veranderd. Computers, smartphones en internet hebben onze contactmogelijkheden in een razend tempo vergroot. Of we het goedkeuren of niet, we zijn steeds ongeduldiger geworden. Meer dan ooit willen we en verwachten we dat dingen veel vlugger gebeuren. Contact willen we a la minute kunnen leggen, vragen wil je instant beantwoord hebben (“even googelen”) en online aankopen wil je supersnel in huis hebben. Dat lukt eenvoudig bij het afsluiten van een verzekering of een concertboeking. Bij de aankoop van een tastbaar product duurt dat even iets langer. Wereldwijd is er een beweging naar een steeds kortere levertijd voor goederen. Next day delivery is in de Benelux allang standaard, maar in veel grotere regio’s als de UK of VS begint het de “standard delivery” van 2-4 dagen steeds meer te verdringen.
Tesco, veruit de grootste food-retail in de UK, biedt het nu 99% van de Engelse huishoudens aan. Het lijkt een reactie op de plannen van AmazonFresh om in de UK “nationwide” same day delivery aan te bieden. De grote foodretail spelers in Nederland, AH en Jumbo, zijn nog niet zover, maar hoe lang nog?
Sterke e-commerce groei, dus economy-of-scale, dus een steeds kortere levertijd
CBRE, wereldwijd vastgoed onderzoeksbureau, onderzocht de afgelopen 2 jaar waar last-mile distributiecentra in gebruik zijn genomen in de 15 meest dichtbevolkte gebieden in de VS. De belangrijkste conclusie was dat deze distributiecentra allemaal gebouwd zijn binnen een afstand van 10-15 km tot de bevolkingscentra. In zeer dichtbevolkte gebieden, zoals San Francisco en Philadelphia was die afstand zelfs maximaal 10 km. Een belangrijke conclusie: “Last-mile infrastructure development is still in its early stages and the markets with shorter distances indicate more progress has been made in densely populated urban centers.”
Essentieel voor retailers: Last mile kilometers bij e-commerce levering steeds korter
Een zeer korte levertijd kun je alleen realiseren als de afstand van je voorraad tot de klant kort is. Logisch natuurlijk. Als je gelooft in het strategisch belang van een korte tot zeer korte levertijd, dan heeft dat ingrijpende consequenties voor je distributiestrategie. Onderstaand plaatje geeft aan hoe Amazon dat heeft uitgewerkt:
- Het complete assortiment van ca. 150 miljoen artikelen: Bevoorrading vanuit het complete netwerk + vanuit leverancierpartners: 1 dag of meer in Duitsland (in de VS: 2-3 dagen)
- Next day delivery, ook in grote landen als Duitsland, Frankrijk, UK of VS, voor een assortiment van ca. 1 miljoen artikelen. Voorraad van al deze artikelen ligt in de eigen distributiecentra van Amazon
- Same Day delivery en levering binnen 2 uur voor een assortiment van 20.000 artikelen. Deze 20.000 artikelen liggen in speciale Amazon Prime Now distributie in stadscentra. Amazon heeft inmiddels een 65-tal Prime-Now hubs. 52 In de VS, 4 in Japan, 2 in Duitsland en 2 in Spanje.
Kunnen Nederlandse retailers en logistieke dienstverleners mee met snel, sneller, snelst?
De logistieke dienstverlening is in de Nederlandse e-commerce markt goed georganiseerd. We zijn ook maar een klein landje, dus next day delivery is niet zo’n grote kunst. Toch moeten we enorm alert zijn: Levertijd-ontwikkelingen in de grote e-commerce landen zoals UK, VS en Duitsland gaan aantoonbaar sneller dan in ons land. Waarom bieden foodretailers in ons land nog geen same-day delivery, zoals Tesco dat wel in de UK doet? Waarom bieden non-food retailers deze same-day-delivery service nog maar zo beperkt aan? Terwijl de grote logistieke dienstverleners als PostNL en DHL parcel deze service wel kunnen leveren (voor 12 uur besteld, ’s avonds nog in huis)?
Futurumshop biedt het gratis aan met thuislevering. Bol.com biedt het aan voor 300.000 artikelen uit haar assortiment met bijbetaling van € 2,49. Coolblue biedt het aan voor haar complete assortiment, bestellen tot 15 uur voor levering dezelfde avond, met bijbetaling van € 9,95. Ik ben in deze beperkte opsomming uiteraard niet compleet, maar het totale beeld is, dat deze service in Nederland echt nog te weinig wordt aangeboden.
Blijf bij op het gebied van logistiek voor e-commerce
Logistiek voor e-commerce is nog steeds heel krachtig aan het groeien. In 2005 nauwelijks 1 a 2 % van alle logistieke processen binnen ons “Nederland Distributieland”. Rond 2020 zal 10% van de Nederlandse logistieke activiteiten volledig gericht zijn op e-fulfilment.
De E-fulfilment Academy, helpt om kennis te vergroten op alle terreinen van e-fulfilment en biedt een netwerkgelegenheid om met anderen, die in deze logistieke industrietak actief zijn, in contact te komen.
Informeer ook naar onze workshop omnichannel logistics, een concrete mogelijkheid om de e-com volwassenheid van je logistieke processen te analyseren, maar vooral ook om je advies te geven over de omnichannel uitdagingen voor de toekomst.