Zoek binnen de UC Group website

De schone schijn van datavisualisatie

  • Geschreven door:

15 november 2017

De hoeveelheid informatie die dagelijks tot ons komt wordt almaar groter. Fijn dat we allemaal steeds beter geïnformeerd zijn! Toch? Want dan kunnen we dus ook steeds betere beslissingen nemen. Tsja, zo werkt dat helaas dus niet. We hebben namelijk als mens steeds meer moeite om al die data tot ons te nemen, te begrijpen en hieraan de juiste betekenis te geven.

Datavisualisatie

Daarom is datavisualisatie ook één van mijn passies. Want beelden zeggen altijd meer dan duizend woorden. Niets maakt mij blijer dat data op een dergelijke manier visueel te presenteren en zo mensen inzicht te geven. Zodat ze de juiste beslissingen kunnen nemen. Toch heb ik onlangs geleerd dat je daarin ook te ver kunt gaan.

 

 

Stephen Few

Onlangs had ik het genoegen om een workshop bij te wonen van één van mijn belangrijkste inspiratiebronnen: Stephen Few. Hij is een specialist op het gebied van datavisualisatie en heeft een populair online-platform wat Perceptual Edge heet. Stephen houdt zich bezig met – wat hij zelf noemt – Visual Business Intelligence. Ook heeft hij een aantal boeken geschreven over dit onderwerp waaronder ‘show me the numbers’.

 

Less is more

De achternaam van Stephen: ‘Few’ is erg toepasselijk. Zijn motto lijkt inderdaad ‘less is more’. Hij gelooft dat je data zo simpel mogelijk en met zo weinig mogelijk toeters en bellen moet presenteren. Zelfs zonder kleuren! Want dat leidt allemaal alleen maar af van de essentie. Daarmee zet hij zich duidelijk af tegen de huidige trend om data juist heel creatief, kleurrijk en aantrekkelijk te tonen. We zien de laatste tijd juist steeds meer aantrekkelijke 3D plaatjes, bewegende grafieken en duizelingwekkende kleuren voorbij komen. Allemaal erg mooi maar het vertroebelt inderdaad wel de kern van de boodschap die je over wil dragen.

Het verhaal van Stephen Few kwam bij me aan. Ik merkte dat het iets deed met al die jaren ervaring met datavisualisatie die ik inmiddels heb. Ik ging er met andere ogen naar kijken.

 

Meer weten? Binnenkort whitepaper en blogs met praktische tips!

Geïnspireerd door Stephen ben ik de afgelopen tijd gaan nadenken, puzzelen en schrijven. Zo ben ik tot een aantal tips gekomen om als organisatie je dashboard zo praktisch, professioneel, efficiënt en effectief mogelijk te maken. Tips die ik met je wil delen in de vorm van een gratis whitepaper.

Naast dat whitepaper neem ik je de komende tijd via een aantal blogs vol met praktische voorbeelden mee in de ‘do’s en dont’s’ van datavisualisatie of – als je wilt – ‘visual business intelligence’.

In die blogs geef ik je tips en handvatten waarmee je je rapportages en dashboards heel simpel direct al sterker kan maken.

Ik leg je uit dat er maar een beperkt aantal typen grafieken en een 8-tal soorten verbanden zijn die je wil toelichten. Ik ga je laten zien welke dit zijn. Ook ga ik je vertellen welke typen grafieken voor welke soorten verbanden van toepassing zijn. Ik laat je ook een paar bijzondere toepassingen van grafieken zien zoals: bullitcharts, sparklines en multiple mini’s.

Tot slot vertel ik je meer over de relevantie van de weergegeven data. Wist je bijvoorbeeld dat veel bedrijven in hun interne rapportages een groot bedrijfslogo hebben opgenomen? Zonde van de ruimte! En zinloze informatie want je zou denken dat de medewerkers wel weten bij welk bedrijf ze werken, toch?

Volg daarom de komende tijd mijn blogs en ga de werkelijkheid leren kennen die ligt achter de schone schijn van datavisualisatie. Leer hoe je je boodschap op de juiste manier overdraagt aan de mensen die er toe doen.

 


https://www.ucgroup.nl/de-schone-schijn-van-datavisualisatie/

Deel dit artikel:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object Whatsapp dit object Kopieer link