Chauffeur steeds belangrijker in efficiëntere transport en distributiesector
- Geschreven door:
- Paul Dekker
8 september 2016
Je kunt tegenwoordig geen vakblad meer open slaan of je wordt overspoelt met artikelen en informatie over procesverbetering, efficiency of control towers in de transport. Real Time WMS of TMS, planning software, analyses en rapportages zijn normaalste zaak voor onze vakbroeders. Stuk voor stuk prachtige hulpmiddelen om het werk beter en effectiever te kunnen uitvoeren.
Het klinkt allemaal heel mooi en voor de mensen die er in de afgelopen jaren vertrouwd mee zijn geraakt, zijn deze hulpmiddelen inmiddels dagelijkse routine en bijna onmisbaar. Want wie kan er nog plannen zonder systeem? Hoe maak je optimale routes? En wie weet zijn weg nog te vinden zonder navigatie? En wat te denken van steeds meer milieueisen van steden of begrenzing van levertijden door timeslots?
De chauffeur als hardwerkende vrijbuiter
De systemen en apparaten nemen steeds sneller en steeds meer werk over van mensen. Ook in het wegtransport. En dat is goed, want het kan altijd beter en slimmer. Maar wordt er ook gekeken naar de mensen die dit werk nu uitvoeren? In het verleden waren chauffeurs geen hoog geschoolde mensen, maar juist hardwerkende vrijbuiters. Deze mannen wisten als geen ander overal de weg en konden je daarnaast altijd feilloos vertellen waar de beste eettentjes te vinden zijn.
Na de komst van de tachograaf en later de mobiele telefoon werd hun vrijheid al een stuk minder.
Tot nu toe hebben we nog altijd chauffeurs nodig, maar met de komst van bijvoorbeeld platooning komt ook dit beroep in een heel ander daglicht te staan.
Zoals algemeen bekend is de generatie oudere chauffeurs hard aan het krimpen en valt het niet mee om als vervoerder al je wagens op de weg te houden door het tekort aan goed geschoolde chauffeurs.
Alle nieuwe ontwikkelingen vragen echter om een ander “soort” chauffeurs. Nu heeft het beroep allang geen sexy imago meer, want wie wil er nou 15 uur per dag werken en de hele week van huis zijn? De meeste jonge mensen kiezen voor andere beroepen, bijvoorbeeld in de ICT sector.
Nieuwe wetten en technieken
Door alle nieuwe wetten, regels en technieken is een goede scholing vereist, zodat de beroepschauffeur in de toekomst een collega is die volledig mee kan werken en meedenken met de mensen op kantoor. Steeds vaker moet de chauffeur bedreven zijn in het bedienen van de boordcomputer of de smartphone en deze ook meer inzetten om de informatieketen te blijven voeden.
Om chauffeurs het belang hiervan te laten inzien dienen ook de bedrijfsstrategie en doelstellingen van het transportbedrijf én zijn klanten met hen gedeeld te worden. Met andere woorden: de chauffeur moet uitgelegd worden wáárom hij een opdracht op een bepaalde manier moet uitvoeren en wat het belang daarvan is voor het totale proces.
Naast leverbetrouwbaarheid en informatie, blijft de chauffeur een belangrijke schakel in de supply chain en nog steeds degene die het verschil in kwaliteit kan maken op de laatste meter.
Nieuwe benadering, klantgericht werken
Zo zal de vraag naar goed opgeleide en gemotiveerde chauffeurs voor een veilige en juiste uitvoering van de werkzaamheden de komende jaren sterk stijgen. Zij zijn een essentieel onderdeel van onze economie. Zeker met alle veranderingen die in de wereld gaande zijn en de globale trend dat steden blijven groeien.
Onderzoek wijst uit dat rond 2050 ruim 70% van de wereldbevolking in steden zal wonen. Dit gegeven zal de vraag naar goed georganiseerd vervoer in en rond de stedelijke gebieden alleen maar laten toenemen.
Dit vraagt om een totaal nieuwe benadering van het transporteren van goederen. Het volume per shipment zal dalen en het aantal transportbewegingen zal stijgen. Daarnaast zullen grote steden steeds meer milieuzones gaan instellen en voertuigen met verbrandingsmotoren gaan weren. Dus het type voertuig zal ook gaan veranderen.
Er is nu al een verandering te zien bij producenten van zowel voertuigen als leveranciers van bijvoorbeeld planningsystemen. Deze bedrijven staan voor grote uitdagingen.
Nieuwe bedrijven komen op de markt en richten zich uitsluitend op duurzame, emissieloze (stads-)distributie. Er zijn al vergevorderde proeven gedaan met bijvoorbeeld transportfietsen en elektrisch aangedreven bestelauto’s. Maar ook drones en zelfs zeppelins worden getest voor goederendistributie.
De factor mens wordt steeds belangrijker
Naast alle opleiding en innovatie in de systemen vraagt deze trend om een geheel andere benadering en begeleiding van de chauffeurs. De factor mens wordt steeds belangrijker. Samen informatie en kennis delen en van daaruit verder bouwen.
Managers en operationeel leidinggevenden zullen zich ook moeten scholen in de nieuwe technieken.
Andere inzichten brengen nieuwe kansen. De markt vraagt om een andere visie op leiderschap. Minder directief en meer mensgericht.
Jonge mensen kijken op een geheel eigen wijze naar het arbeidsproces en hoe zij hun tijd willen indelen. Stuk voor stuk geven deze punten belangrijke input voor de toekomststrategie van bedrijven.
Veel (grote) logistieke dienstverleners en vervoerders zijn hier mee bezig. De ontwikkelingen gaan echter zo snel dat er vaak vragen zijn over hoe nu de strategie te bepalen. Steeds vaker ontbreekt het aan resources om nieuwe processen te implementeren en toch de klanten tevreden te houden. Immers, de “winkel blijft open tijdens de verbouwing”.
Grote veranderingen in de transport en distributiesector
In de transport en distributiesector staan we de komende jaren voor grote veranderingen. Juist in zo’n situatie is het van groot belang om een goed team samen te stellen. Betrek iedereen van hoog tot laag in de organisatie bij de veranderingen en creëer zo draagvlak voor nieuwe ideeën. Stel de chauffeur centraal en geef aandacht aan vragen en ideeën. Zorg voor verbinding en doe het vooral samen. Het oprichten van kleine teams om hier over te brainstormen of het organiseren van chauffeurbijeenkomsten op regelmatige basis kan hier goed bij helpen.
En misschien wel het belangrijkste: geef feedback van de stand van zaken, bijvoorbeeld via nieuwsbrieven.
Mensen die zich veilig en gewaardeerd voelen leveren betere prestaties. Dat is echt geen rocketscience. Op deze manier kan een ieder bijdragen aan de gezamenlijke doelstellingen van efficiënter werken. Op hun beurt zullen zij daarbij graag gebruik maken van die al beschikbare nieuwe technieken en kan de chauffeur zich zo ontwikkelen tot die zo onmisbare collega in het totale proces van transport en distributie.
Samen op naar een duurzame toekomst.