Case Van der Ende
UC Group ondersteunde Van der Ende Transport Westland BV met het uitrollen van het TMS van Mendrix en het optimaliseren van planning en processen, wat leidde tot herstelde winstgevendheid en efficiëntie.
UC Group ondersteunde Van der Ende Transport Westland BV met het uitrollen van het TMS van Mendrix en het optimaliseren van planning en processen, wat leidde tot herstelde winstgevendheid en efficiëntie.
Bij de start van de samenwerking met UC Group stond Van der Ende Transport Westland BV voor een uitdaging. Het middelgrote transportbedrijf, met 25 trekkende eenheden en actief in de binnenlandse distributie, beschikt over eigen loodsen voor opslag en cross-docking.
Ondanks een trouwe klantenkring en het gebruik van het TMS van Mendrix waren de resultaten de afgelopen jaren sterk afgenomen, met een dieptepunt in 2017 en het eerste halfjaar van 2018. Het management schakelde UC Group in om duidelijke keuzes te maken en deze door te voeren.
e eerste dagen zijn er interviews gehouden met het management, de planners en enkele chauffeurs. Bovendien is er veel meegelopen en meegekeken naar de bestaande werkwijze. Op basis daarvan is een probleemanalyse gemaakt, vervolgens een plan van aanpak en een planning.
UC Group heeft ervoor gekozen om het TMS van Mendrix volledig uit te rollen op korte termijn. Met deze stap wilde Verbrugge operationele data verzamelen, de facturatie versnellen, verbeteren en de planning structuur verschaffen. Daarnaast is de planning veranderd. Door een duidelijkere rolverdeling aan te brengen in het monitoren/begeleiden van de uitvoering enerzijds en het indelen anderzijds. Hierdoor is een langere bezetting mogelijk gemaakt, in de ritadministratie van uren, statiegeld en zijn bijzonderheden nauwkeuriger gemaakt voor het indelen van ritten en routes.
Hiervoor zijn de ritten geanalyseerd en zijn de tarieven voor 2019 bepaald. De opdrachtgevers zijn geïnformeerd over de veranderingen en uiteraard over de tariefsverhogingen. Verder is de administratieve verwerking van inkoop en uren net als enkele werkafspraken strakker gemaakt. Voor het cross-docken is een vaste ploeg samengesteld. Hierdoor worden er minder overuren gemaakt en is de kwaliteit en snelheid verhoogd. Verder zijn de medewerkers betrokken bij de veranderingen. Begrip voor en vertrouwen in elkaar zijn immers heel belangrijk in tijden van verandering!