Zoek binnen de UC Group website

Klant uitdaging

Hij zocht een partij die het verbeterpotentieel in kaart kon brengen en een aantal oplossingsrichtingen kon uitwerken waarmee dit werd verzilverd. De keus viel op UC Group. “Ik ken UC Group als een groep experts met veel ervaring en wist dat ze dit konden. Toch hebben we een officiële selectie gedaan waarbij we ook naar andere bureaus hebben gekeken. Daarin kwamen ze als beste uit de bus,” zegt Van Goor.

Aanpak

Op basis van een uitgebreide data-analyse ontwierpen de engineers van UC Group drie nieuwe warehouse-concepten waarvoor ze ook de business cases uitwerkten. “Met name de data-analyse met groeiscenario’s waren voor ons zeer verhelderend,” zegt Van Goor. “Gezien de toekomstige vergrijzing en de schaarste op de arbeidsmarkt, heeft dit ons voor een variant met een geautomatiseerd shuttlesysteem doen kiezen.”

Behalve het onderzoek naar een toekomstbestendig opslagsysteem, kreeg UC Group ook de opdracht een nieuwe WMS te selecteren. “Dit hadden we eigenlijk niet zo gepland maar de leverancier van ons huidige WMS gaf vrij onverwacht aan dat ze onze versie niet langer zouden ondersteunen,” zegt Van Goor. Ook hier kwam de brede ervaring van UC Group goed van pas. “Ze konden perfect inschatten waar een toekomstig WMS in ons geval aan moest voldoen.”

Hij wilde een systeem met zo min mogelijk maatwerk en meeliften op de best practices bij andere bedrijven. “Ik merkte dat wij zelf de neiging hadden onze huidige processen als uitgangspunt te nemen, terwijl je juist naar de toekomst moet kijken. De mensen van UC Group kunnen dat veel beter. Die staan er neutraal in en konden met het nieuwe systeem in hun achterhoofd, de verschillende WMS-leveranciers tegen elkaar afwegen.”

Resultaten

UC Group heeft tot nu toe de volgende zaken opgeleverd:

  • Data-analyse en scenariostudie naar de logistieke eisen waaraan het dc in de toekomst moet voldoen
  • Uitwerking van drie automatiseringsvarianten inclusief business case
  • Selectie van een WMS dat optimaal aansluit bij de toekomstige eisen en het nieuwe opslagsysteem
  • Selectie van de best passende ‘system integrator’ voor de implementatie van het nieuwe Autostore-systeem
  • Begeleiding en kwaliteitsbewaking van zowel de Autostore- als de WMS-implementatie
  • Verandermanagement en ‘meenemen’ van Saint Gobain-medewerkers in de transitie naar een nieuwe warehouse-operatie

Onze oplossing

“Ik ken UC Group al heel lang en ook bij mijn vorige werkgever werkte ik al met ze samen”, zegt Hugo van Goor, terugblikkend op het project. “Mijn contactpersonen bij UC Group staan altijd voor me klaar en ik kan ze altijd bellen om even te sparren. Er zit zoveel logistieke kennis en ervaring bij hun partners, daar maak ik graag gebruik van. Ik zie ze echt als een partner van ons bedrijf en dat geeft mij in mijn rol als DC-director enorm veel gemoedsrust.”

Tijdens de bouw van het Autostore-systeem en de implementatie van het WMS zullen de engineers van UC Group standby blijven om te zorgen dat hardware en software in lijn komt met het door Saint Gobain gekozen procesontwerp. “Het is ons doel op 15 augustus live te gaan en tussendoor gaan we ook nog naar een andere ruimte verhuizen. Dat worden een paar pittige maanden maar Met UC Group aan onze zijde heb ik er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.”

"Mijn contactpersonen bij UC Group staan altijd voor me klaar en ik kan ze altijd bellen om even te sparren. Er zit zoveel logistieke kennis en ervaring bij hun partners, daar maak ik graag gebruik van. Ik zie ze echt als een partner van ons bedrijf en dat geeft mij in mijn rol als DC-director enorm veel gemoedsrust"

DC-directeur Hugo van Goor, Saint Gobain Abrasives