Zoek binnen de UC Group website

Klant uitdagingen

Service Best International, een groothandel en marktleider in auto- en fietsaccessoires, is de afgelopen tien jaar sterk gegroeid. Deze voortdurende groei en de wens van het bedrijf naar meer professionaliteit waren redenen om over te stappen naar een nieuw WMS. Dit, samen met een ongelukkige samenloop van omstandigheden, zorgde voor extra druk op de operationele organisatie van het bedrijf en leidde vlak voor Kerstmis tot een verzoek om directe managementondersteuning van UC Group. De belangrijkste doelstellingen waren het herstellen van de prestaties van het magazijn tot het gewenste niveau van Service Best op zeer korte termijn en het bieden van interim-management voor twee tijdelijk vacante posities.

Aanpak

Om Service Best te helpen haar doelstellingen te bereiken, kozen we ervoor om een logistieke interim-manager met consultancy-ervaring in te zetten. De aanpak die de interim-manager in overleg met Service Best koos, leverde directe resultaten op korte termijn op, terwijl ook rekening werd gehouden met de langetermijnbehoeften van Service Best. Het werk omvatte resultaten in vier gebieden:

 

Resulaten

  • Binnen 3 weken (inclusief de drukke Kerst- en Nieuwjaarsperiode) stegen de prestaties van het magazijn met bijna 20% tot boven de 95% OTIF (On Time In Full);
  • Het vertalen van langetermijnstrategische planning naar de concrete operationele veranderingen die nodig zijn voor langetermijnsucces;
  • Versterking van het eigenaarschap op de werkvloer door het introduceren van een systeem van ‘meewerkende voormannen’ met verantwoordelijkheden per zone;
  • Organisatorische duidelijkheid over wie te benaderen is voor welke vragen en taken, en daarmee de focus van de voormannen te versterken;
  • Realtime inzicht in het magazijn en de kantoren op ‘laatste vertrektijden’ voor orders.

Onze oplossing

  1. Advies en coaching van lijnmanagers – het verkrijgen van acceptatie van Service Best’s management voor de noodzaak van verandering, zowel op korte termijn als op de strategische agenda. Op basis van de strategie van Service Best werd de eerstelijnsmanagement gecoacht in persoonlijke ontwikkeling die in lijn ligt met de strategische vereisten.
  2. Operationele stabiliteit– het tijdelijk bieden van extra capaciteit maakte het mogelijk om voldoende organisatorische rust op korte termijn te handhaven. Dit werd gecombineerd met het aanpassen en formaliseren van de organisatiestructuur om de organisatie te herkalibreren en duidelijke verantwoordelijkheden, rollen en taken vast te stellen. In elke magazijnzone werden slechts 2-3 specifieke taken voor elke supervisor gedefinieerd.
  3. Het verstrekken van duidelijke managementinformatie– het produceren van visuele rapportages op grote schermen op de werkvloer om te laten zien hoeveel orderpicks er in elke zone nodig waren voor elke dag (verleden, heden en toekomst), elke stroom en elke ‘laatste vertrektijd’.
  4. Invoering van operationele afstemming– een dagelijks platform waarbij relevante interne stakeholders op een duidelijke en uniforme manier betrokken, geïnformeerd en geactiveerd werden.

UC Group kon ons voorzien van een ervaren professional met specifieke kennis van magazijnen. Deze professional wist ons te betrekken bij de operationele en organisatorische veranderingen die nodig zijn voor ons lange termijn succes, zonder daarbij het belang van korte termijn stabiliteit uit het oog te verliezen.

Eric Husen, Managing Director, Service Best