Zoek binnen de UC Group website

Klant uitdaging

In het verleden waren er al logistieke experts van UC Group bij HBM betrokken, onder andere voor het warehouse design, de begeleiding tijdens de bouw en de mechanisatie en de implementatie van het nieuwe WMS. In 2022 werd de logistieke operatie in gebruik genomen. Tijdens de eerstvolgende promotiecampagne black november, waarin twee tot drie keer zoveel wordt verkocht dan normaal, kwamen er enkele onvolkomenheden en kinderziektes aan het licht. UC Group kreeg als opdracht hiervoor een optimalisatie-oplossing te bedenken én deze ook in te voeren.

Onze oplossing

UC Group heeft expertise op diverse deelgebieden van logistiek en heeft HBM hiermee in alle fasen van zijn volwassenwordingsproces mogen ondersteunen. “Door elke dag een stukje beter te worden en steeds meer data gedreven te werken, is de logistieke operatie van HBM op een hoger niveau gekomen”, blikt de Supply Chain Consultant van UC Group terug. “Dit heeft er onder andere toe geleid dat de productiviteit nu al met bijna twintig procent is gestegen en dat ze beter in staat zijn om de piek in november op te vangen.” In het begin werden de mensen nog actief gecoacht om tijdens meetings kritisch naar de data te kijken – ‘Hoe verklaren jullie deze afwijking? Hoe kunnen we dit de volgende keer voorkomen?’ – maar al snel werd dit door de medewerkers zelf opgepakt. “Mijn persoonlijk motto is dat je moet durven experimenteren en niet bang moet zijn om fouten te maken. Want juist daar kun je van leren. Als ik een beetje van die mentaliteit heb kunnen overbrengen, dan ben ik al heel tevreden.”

Resultaten

Voorbeelden van concrete verbeteringen die werden gerealiseerd:

  • De capaciteit van de mechanisatie kon stevig worden opgevoerd. Door de afstemming tussen WCS en WMS te verbeteren en strategische keuzes te maken over welk product op welke manier te picken en te packen
  • Implementatie van overlegstructuren gericht op continue verbetering, zoals wekelijkse meetings tussen teammanagers. Medewerkers werden geleerd om op basis van data en KPI’s systematisch tot effectieve verbetervoorstellen te komen.
  • Samen met de logistieke organisatie werd een productiviteitsstijging van 15% tot 20% al bij het einde van de opdracht bereikt. Door het sturen op productiviteits-KPI’s, het stellen van normen en dagelijks/wekelijks bespreken van afwijkingen kwam er  een verbeterstroom op gang.
  • Een bijkomend effect van de nieuwe manier van denken is dat commercie en logistiek meer op één lijn zijn gekomen. Inkoop houdt nu bij het plaatsen van bestellingen bijvoorbeeld meer rekening met de capaciteitsrestricties in het magazijn waardoor er meer rust in de operatie ontstaat.
  • Strategische analyses voor tender van internationaal wegtransport waarop aanzienlijke besparing gerealiseerd is op transportkosten.

“Vanuit HBM zijn we erg blij dat UC Group ons heeft kunnen helpen om een aantal processen te optimaliseren en inzichten te verbeteren op basis van data. Door hun aanpak is veel verbeterpotentieel bloot gelegd en vervolgens hebben ze ons geholpen te focussen op de juiste kansen om beter en efficiënter te worden”

John van de Sande, Head of Operations, HBM