Klant uitdaging
In de COVID jaren waren de bestedingen in Home & Living hoog, specifiek in de online aankopen, daarmee beleefde FonQ tijdens corona een omzetpiek. FonQ had geïnvesteerd op omzetgroei, maar helaas zette deze daarna niet door. De investeringen hebben geresulteerd in een hoge niet flexibele kostenbasis. Om de kosten te drukken, moest een logistieke efficiencyslag worden gemaakt. UC Group werd gevraagd hiervoor een voorstel te maken.
Aanpak
Met de inzet van een logistiek consultant ging UC Group aan de slag en al snel werd een partij gevonden die de vrijgekomen magazijnruime wilde huren. “Dit was goed nieuws omdat het scenario van volledige uitbesteding hiermee van de baan was en daarmee de werkgelegenheid voor het vaste personeel gegarandeerd kon worden.” Om het personeelsbestand in lijn te brengen met de ordervolumes, werden er nieuwe roosters gemaakt en werd het vaste personeel getraind om op meerdere afdelingen inzetbaar te zijn. “Dit was natuurlijk een pittige verandering. De mensen met een tijdelijk contract hebben we naar ander werk buiten FonQ begeleid.” Op het gebied van transport werd een efficiencyslag gemaakt door het aantal vervoerders te halveren. UC Group’s logistiek consultant: “Dit scheelt niet alleen in de administratieve handelingen en in afstemming maar ook in IT-kosten en in het bijhouden van prestatie-indicatoren.”
Resultaten
- Binnen drie maanden waren alle maatregelen uit het adviesrapport geïmplementeerd.
- De huurcontracten van overtollig logistiek materieel waren allemaal opgezegd
- De magazijnruimte werd efficiënter ingedeeld en het deel dat FonQ niet meer zelf gebruikte, werd aan een externe partij verhuurd
- De vaste medewerkers werden ‘gecrosstraind’ en er werden nieuwe roosters ingevoerd zodat het niet langer nodig was om uitzendkrachten in te huren
- De pool met vervoerders werd gehalveerd, uiteraard zonder dat dit ten koste ging van de leverprestatie richting klanten.
- Alle bovengenoemde maatregelen zorgde uiteindelijk voor een reductie van de logistieke kosten met 20%
Onze oplossing
Het project bij FonQ kwam niet voort uit luxe maar was nodig om de kosten in lijn te brengen met de omzet. Voor veel medewerkers zal dit als een schokgolf hebben gevoeld, constateert de UC Group consultant. “Het is dan zaak om als consultant eerlijk en transparant te zijn, en duidelijk uit te leggen waarom iets nodig is.” Hij is blij dat zijn collega, na hem, als interimmer ingezet werd om als operations manager de veranderingen te begeleiden. “Na zo’n radicale verandering zijn er binnen een bedrijf allerlei vervolgprojecten te managen. In dit geval bijvoorbeeld de samenwerking met de onderhuurder in het magazijn. Ook moesten medewerkers erg wennen aan de nieuwe werkroosters en daarin worden begeleid. Om dat alles in goede banen te leiden heb je een ander type consultant nodig dan ik ben. Mijn collega is daar veel beter in dan ik.”