Case Royal A-ware Food Group
Het team van UC Group hielp de groep bij het bepalen van een nieuwe richting'
Het team van UC Group hielp de groep bij het bepalen van een nieuwe richting'
Royal A-ware is een traditioneel Nederlands familiebedrijf met een passie voor voedsel. Het is een van de grootste kaasverwerkers in Nederland en specialiseert zich in het produceren, rijpen, bewerken en verpakken van kaas, evenals in het produceren en verpakken van room en diverse andere verse zuivelproducten. Het verzendt producten voor zijn klanten – kaasproducenten en alle grote Europese retailketens – over de hele wereld.
Omdat er geen tijdige vervanging beschikbaar was voor de Warehouse & Transport (W&T) Manager, had de klant op korte termijn een interim manager nodig, evenals een Planning Manager (totaal: 50 FTE).
Het extra tintje lag voornamelijk in de kracht van het UC Group-netwerk. Doordat we snel collega’s kunnen inschakelen en een beroep kunnen doen op UC-partners voor specifieke kennis en expertise, zijn we zeer goed in staat het leven van onze klanten makkelijker te maken.
Een andere belangrijke factor was de beslissing om bevoegdheden en verantwoordelijkheden te delegeren aan medewerkers en te vertrouwen op hun professionaliteit en aanpak. Door dit vertrouwen te ondersteunen met duidelijke afspraken over de verdere aanpak, stelden we hen in staat om te bloeien!
De W&T Manager is verantwoordelijk voor de eindproducten totdat ze worden verzonden.
Producten worden opgeslagen in een volledig geautomatiseerd palletmagazijn (capaciteit: ca. 5000 pallets). Bestellingen worden dagelijks ontvangen door Customer Service en via het ERP-systeem naar Planning gestuurd. Dagelijks worden ongeveer 700 pallets verzonden, maar dit aantal kan tijdens piekperiodes oplopen tot 1500 per dag. Na controle worden bestellingen vrijgegeven voor het magazijn en worden de externe vervoerders op de hoogte gebracht.
Deze activiteiten moesten met slechts enkele dagen vooraankondiging worden overgenomen van de vertrekkende manager, evenals het beheer van de verwachte piek in bestellingen in de aanloop naar het feestseizoen in een snelgroeiende economie en zeer krappe arbeidsmarkt. Daarnaast waren er de jaarlijkse onderhandelingen met transportbedrijven.
De klant had iemand nodig voor het dagelijkse management, voor het werven van een nieuwe manager en teamleider, en voor het inwerken en overdragen van verantwoordelijkheid aan de nieuwe medewerkers. Tegelijkertijd wilde de klant de bestaande processen en werkwijzen verder verbeteren.
In overleg met de teamleiders en medewerkers van W&T en Planning kon onze professional een duidelijk beeld vormen van de huidige situatie als basis voor verdere stappen.
De transportbedrijven werden ook uitgenodigd om contracten te bespreken en bij te dragen aan een actieplan om voldoende capaciteit tijdens het feestseizoen te garanderen.
Al snel werd opgemerkt dat het ziekteverzuim aan de hoge kant was, terwijl medewerkers weinig initiatief toonden en zeer passief waren, mogelijk als gevolg van de managementstijl van de vorige manager(s).
Om veranderingen door te voeren en processen te verbeteren, moesten we eerst het vertrouwen en de zekerheid van het team herstellen. Dit deden we door taken te delegeren en door medewerkers verantwoordelijk te maken voor hun taken. Dit vertaalde zich snel in positieve veranderingen, groeiend vertrouwen en zekerheid onder het personeel in zichzelf en in de UC-professional, en een geleidelijke afname van het ziekteverzuim.
Vanaf november werd een interim teamleider aangesteld voor Planning om ervoor te zorgen dat het team goed werd aangestuurd. Het soepel en rustig laten verlopen van alle operaties tijdens zeer drukke periodes is cruciaal. Onze klant gaf aan dat ze, waar mogelijk, kozen om een UC-partner in te schakelen omdat we dezelfde basiswaarden en visie delen en elkaar goed kennen. Dat is de optimale manier om het leven van een klant makkelijker te maken, zoals ook hier het geval bleek.
Remi den Broeder, Divisie Operations Manager AWare.