Zoek binnen de UC Group website

Elke supply chain heeft een levenscyclus

15 februari 2022

Als we de innovatie in onze supply chains blijven aanpakken zoals we altijd hebben gedaan, dan gaan we het op de lange termijn verliezen. En de leidende positie van de BV Nederland op het gebied van supply chain management en logistiek in Europa brokkelt dan steeds verder af.

Levenscyclus van een supply chain

Het merendeel van de innovatie in de supply chain zijn incrementele innovaties, die ervoor zorgen dat we bestaande processen beter gaan doen. Heel praktisch. Een voorbeeld van een incrementele innovatie in een warehouse is het handmatig orderverzamelen voor een klant mechaniseren door de implementatie van een Autostore- systeem. Een groot gedeelte van de mechanisering en digitalisering die we toepassen in de logistiek is incrementele mechanisatie.

De toepassing van incrementele innovatie zijn stappen die je zet op de S-curve van de levenscyclus van een supply chain. Net als een product heeft dus ook een proces, de supply chain, een levenscyclus. Na de initiële lanceringsperiode maken nieuwe producten een sterke groei door en kennen ze hoge marges. Naar gelang de producten meer volwassen worden, vlakken de groei en de winstmarges van de producten af. Uiteindelijk moet het bedrijf een product een keer vervangen door een nieuwe versie om concurrerend en succesvol te blijven. Zo is het ook met supply chains, uiteindelijk moeten we overstappen naar een nieuwe curve om de supply chain succesvol te laten zijn voor ons bedrijf. Het creëren van een nieuwe curve is radicale of disruptieve innovatie.

Efficiency denken zit in de weg

Mag incrementele innovatie er dan niet zijn? Integendeel deze innovatie is belangrijk, zeker voor het overleven als bedrijf op de korte termijn. Alleen op de lange termijn heb je ook radicale innovatie nodig. De crux is echter dat de werkwijze van incrementele innovatie, de radicale variant in de weg kan zitten. De korte termijn overheerst de lange termijn.

Incrementele innovatie wordt binnen bedrijven vaak mogelijk gemaakt doordat er een goede ‘business case’ onder ligt. Lees: als we de innovatie doorvoeren, dan reduceren we de operationele kosten; Return On Investment (ROI) is de voornaamste en doorslaggevende drijfveer. Bedrijven zien in deze situatie de supply chain als kostenpost; als we hetzelfde kunnen doen tegen minder kosten dan is de innovatie snel goedgekeurd. Bij dit type innovatie kijken de innovators meestal naar één onderdeel in de supply chain.

Een belangrijk aspect bij de realisatie van deze incrementele innovatie is de voorspelbaarheid van de businesscase. Omdat we aan het einde van de curve zitten, speelt het bedrijf het spel van efficiency op het scherpst van de snede. Een businesscase die niet wordt gerealiseerd, heeft direct impact hebben op de winstgevendheid en concurrentiepositie van het bedrijf. De twee belangrijkste drijfveren van incrementele innovaties in de supply chain zijn productiviteitsverbetering en risicominimalisatie.

Denken vanuit klantwaarde

Als mijn bedrijf is gericht op productiviteitsverbetering en risicominimalisatie, hoe houd ik dan als supply chain manager de incrementele innovatiekracht in leven en maak tegelijkertijd radicale innovatie mogelijk? Je zult dan de directie moeten laten inzien dat naast kostenbeheersing en risicominimalisatie ook waarde-creatie een belangrijke taak is van de supply chain-organisatie. Denken vanuit waarde is een belangrijke voedingsbodem voor radicale innovatie. Door vanuit klantwaarde te denken zul je op nieuwe supply chain-processen komen. Geef je supply chain-team innovatieve autonomie: geef ze een doel en wat tijd en budget, maar bemoei je niet met het hoe. Faciliteer ze om ideeën en kennis met elkaar te delen, bijvoorbeeld door een hackaton te organiseren met leveranciers en logistiek dienstverleners. Doe dit altijd vanuit een integrale bedrijfsgedachte. Organiseer deze activiteiten daarom niet per afdeling maar over de afdelingen heen en haal af en toe externe kennis en inspiratie in huis. Wat zo’n integrale aanpak kan opleveren laat Picnic zien: De kratten waarin de klantenorders worden verzameld in het DC van Picnic zijn dezelfde als waarin wordt geleverd naar de eindklant en de elektrische busjes waar ze mee bezorgd worden zijn geoptimaliseerd voor belading van die kratten.

Uiteindelijk zorgt een inspirerende werkomgeving met de nodige autonomie en een vrije stroom van kennis en ideeën ervoor dat radicale innovatie ontstaat, ook wel emergentie genoemd. Geef ruimte aan die innovaties door je team te laten experimenteren, bij voorkeur in kleine tranches en met meerdere innovaties naast elkaar. Dan gaat er af en toe wat fout, maar dan weet je ook dat de kans vergroot dat je als bedrijf een stap zet naar een vernieuwde supply chain, een nieuwe S-curve en een competitief bedrijf ook op de lange termijn.

 

Geschreven door: Pascal van Beek

Bron: SCM Magazine


https://www.ucgroup.nl/7860-2/

Deel dit artikel:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object Whatsapp dit object Kopieer link